από anzac_admin | Ιούν 21, 2022
Στο κέντρο ακριβώς του κοιμητηρίου υπάρχει ένα γαλλικό μνημείο αφιερωμένο στους νεκρούς της εκστρατείας της Καλλίπολης που έχει στηθεί με πρωτοβουλία των συλλόγων παλαιών πολεμιστών. Είναι τετράπλευρο και χτισμένο με ντόπια μαύρη πέτρα. Έχει πλάτος στη βάση του 5 μ., ύψος βάσης 0,65 μ. και συνολικό ύψος 6 μ. Στην κύρια όψη του, τη βορεινή, αναγράφει: Pour la France 1915-1916 (≪Για τη Γαλλία 1915-1916≫) και φέρει ένθετη πλάκα με επιγραφή: A nos camarades morts pour la France. Leurs freres d’Armes. Pelerinage du 12 juin 1930 (≪Στους συντρόφους μας που πέθαναν για τη Γαλλία. Οι συμπολεμιστές τους. Προσκύνημα 12ης Ιουνίου 1930≫). Στις άλλες δυο όψεις αναγράφονται τα έτη 1915 και 1916.
από anzac_admin | Ιούν 20, 2022
Στην είσοδο του χωριό Πορτιανού δεσπόζει η οικία Βασιλικού. Η συγκεκριμένη οικία χρησιμοποιήθηκε ως κατάλυμα και ως κέντρο διοίκησης των Γάλλων και των Βρετανών. Ήταν ένα από τα ελάχιστα αρχοντικά που βρίσκονταν στο νησί εκτός του Μούδρου. Κτίστηκε στις αρχές του 20ου αιώνα. Σύμφωνα με μαρτυρίες ντόπιων κατέλυσε σε αυτό κατά την επίσκεψή του στη Λήμνο ο Υπουργός Ναυαρχείου του Ηνωμένου βασιλείου, Ουίνστον Τσώρτσιλ. Όμως τα βρετανικά αρχεία δεν αναφέρουν την παραμονή του Τσώρτσιλ στο Πορτιανού. Αντίθετα είχαν αποβιβαστεί στο Μούδρο και είχαν περιηγηθεί σε όλο το νησί, άρα και στο Πορτιανού, ο υπουργός Πολέμου της Βρετανίας Lord Kitchener και ο στρατηγός William Riddell Birdwood τον Οκτώβριο του 1915.
από anzac_admin | Ιούν 20, 2022
Σε μία άκρη του κοιμητηρίου Ανατολικού Μούδρου έχει ανεγερθεί ένα βρετανικό μνημείο προς τιμήν όλων των νεκρών της εκστρατείας των Δαρδανελλίων. Είναι φτιαγμένο από μαύρο γρανίτη και έχει σχήμα τετράπλευρο. Η βάση του αποτελείται από τέσσερα σκαλοπάτια. Το κυρίως τμήμα του μνημείου έχει διαστάσεις 1,45Χ1,45 μ. και φέρει επιγραφή: To the Immortal Memory of those who died for the Empire, Dardanelles Campaign 1915-1916 (≪Στην αθάνατη μνήμη όσων πέθαναν για την Αυτοκρατορία, Εκστρατεία Δαρδανελλίων 1915-1916≫). Στη συνέχεια φέρει τετράπλευρο οβελίσκο και στέφεται από σταυρό.
από anzac_admin | Ιούν 19, 2022
Το Κέντρο Ενημέρωσης Ιστορίας και Ναυτικής Παράδοσης Μούδρου δημιουργήθηκε στο κτήριο του παλιού σχολείου του Μούδρου, που χτίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα και χρησιμοποιήθηκε ως δημοτικό σχολείο και ως ειρηνοδικείο. Είναι χτισμένο με πέτρες και με λαξευμένους γωνιόλιθους και διατηρεί αρχιτεκτονικά στοιχεία του νεοκλασικισμού. Η αποστολή του Κέντρου Ενημέρωσης Ιστορίας και Ναυτικής Παράδοσης Μούδρου είναι να αναδείξει τη στρατηγική σημασία της περιοχής τόσο κατά την περίοδο των Βαλκανικών Πολέμων και της απελευθέρωσης των νησιών του Βόρειου Αιγαίου, όσο και κατά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, οπότε και χρησίμευσε ως βάση της Αντάντ για την εκστρατεία της Καλλίπολης.
Το Κέντρο Ενημέρωσης Ιστορίας και Ναυτικής Παράδοσης Μούδρου έχει στόχο, με τη χρήση του πλούσιου εποπτικού υλικού, τα αντικείμενα που εκθέτει, τις οπτικοακουστικές προβολές και διαδραστικές του εφαρμογές, να ενημερώσει τους επισκέπτες για τις δύο σημαντικές ιστορικές περιόδους των Βαλκανικών Πολέμων αλλά και της εκστρατείας της Καλλίπολης, όπου ο Μούδρος έπαιξε σημαντικό ρόλο. Οι επισκέπτες έχουν πρόσβαση σε ντοκουμέντα της εποχής άμεσα συνδεδεμένα με τον τόπο και την ιστορία του, ενώ αποκτούν μια ολοκληρωμένη εικόνα της σημασίας του για το εκστρατευτικό σώμα της ANZAC. Έτσι το Κέντρο αποτελεί ένα συνδετικό κρίκο, τόσο μεταξύ των άλλων αντίστοιχων υποδομών της Λήμνου όσο και με τους βετεράνους της ANZAC και των απογόνων τους που επισκέπτονται κάθε χρόνο το Μούδρο.
Περισσότερα στην ιστοσελίδα: https://moudros.gr/el/
από anzac_admin | Ιούν 18, 2022
Οι Βρετανοί κατασκεύασαν σε μικρή απόσταση από το Μούδρο μια αποβάθρα που είναι γνωστή ως Australian Pier (αποβάθρα των Αυστραλών) για την αποβίβαση των στρατευμάτων, των πολεμοεφοδίων, των υλικών και των τροφίμων. Για την πιο εύκολη μεταφορά κατασκεύασαν μικρή σιδηροδρομική γραμμή τύπου decauville, η οποία με την πάροδο του μηνών έγινε διπλή γραμμή. Η γραμμή συνέδεε την αποβάθρα με τα στρατόπεδα των Αγγλογάλλων στο Μούδρο. Σε αυτή κινούνταν βαγόνια που τα έσερνε μια βενζινοκίνητη μηχανή Hawthorn Leslie 0-4-0 PM (Petrol Mechanical) 2’6″. Επίσης υπήρχε και γερανός πάνω σε ράγες. Την ευθύνη της είχε η 117th (Railway) Company, Royal Engineers.